At være kvinde i omstændigheder

En anden tilstand i krop og sjæl eller: ”langsomhedens opdagelse”

Du der er gravid mærker, hvordan mange processer i din krop og i din opfattelse forandrer sig uden at du gør noget for det: en del af din krop og din energi bliver stillet til rådighed for det nye liv. Ligesom en god vært, gør også moren plads for gæsten, trækker måske sin egen vilje lidt tilbage og kan ikke mere gøre alt sådan som hun gjorde det før. Befindendet og behovene forandrer sig nu hvor der er en ”anden” tilstede.

Måske har dit søvnbehov forandret sig. Du er træt selvom du ”ikke har lavet noget”? Og alligevel finder der et gestaltning og opbygningsarbejde sted i de allerførste uger, som nok kan fylde os med forbavselse og overraskelse. De moderlige energier samles her og der er måske ikke overskud til så meget andet.

Din partner og dine venner kan indimellem opleve dig fraværende, som om du lytter mere indad og er knapt så interesseret i den ydre verdens tiltag – mindre tilstede. Lige netop denne gestus passer godt til den opmærksomme ”værtinde”, som på en nænsom måde søger kontakt til sin gæst. I min ledsagelse af den gravide kvinde kaster jeg også et kritisk blik på de såkaldte krav fra det moderne liv. Multitasking, hurtige reaktioner og lysvågen ved pc’en, mens man haster gennem livets forskellige områder med mobilen på sig…!

 

Denne livsform er ikke god for en gravid kvinde, i hvis indre der sker de utroligste  vækst- og udviklingsprocesser, den er ikke befordrende idet en stor del af morens vitalitet og energi bruges på disse processer. Det trætter som et ethvert anstrengende arbejde, men man bliver også mere ”tyndhudet” på sjælens område, man er mere modtagelig for ydre indtryk og dette forstærker længslen efter ro, orden og harmoni.

Ved at lytte opmærksomt og tænke på såvel morens som barnets behov i løbet af dagen sættes andre prioriteter, ved sport og i ro, på job eller i fritiden tages der egenansvar.

 

Sund ernæring for to

Sådan som det i dag er ganske naturligt for de fleste forældre at sørge for at deres børn får en balanceret kost af god kvalitet (helst økologisk eller demeter) som er uden giftstoffer, sådan er det det også af stor betydning for det ufødte barn, hvordan moren ernærer sig.

Hvis du således allerede inden graviditeten ernærer dig varieret med friske naturlige ingredienser, er du allerede godt på vej. Selvfølgelig må du gerne spise det du pludselig føler trang til, også selvom det er en sur sild til morgenmaden, bare du ikke spiser en masse raffineret sukker (se tarmens sundhed og syre – base balancen). Frugtsukker som fx agavesaft eller honning er det bedre valg.

Foruden frisk frugt, salat og grønt, må også mælkeprodukter, korn, planteolier, olieholdige frø, nødder æg, fisk og hvis du bryder dig om det af og til fisk være en del af en sund kostplan. Målrettet supplement til ernæringen (ortomolekylær medicin) er vigtig i denne fase. Fx har den gravide krop et forhøjet behov for jod, sådan at barnets skjoldbruskkirtel kan udvikles på en god måde. Jern, magnesium og zink indsættes efter behov. Er det på grund af allergier ikke muligt at indtage mælkeprodukter eller kød, skal der evt. tages supplerende kalk for at opnå en sund knogle – og tandvækst.

For yderligere informationer må du henvende dig til Anja Peters og fru Blöcker (ernæringsvejledning)